Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.
Тел.: 8 (495) 772-95-90 *15366
E-mail: dekpsy@hse.ru
Фактический адрес: 101000, г. Москва, Армянский пер. 4, корп. 2
Почтовый адрес: 101000, г. Москва, ул. Мясницкая, д. 20 (департамент психологии)
Психология – одна из наиболее бурно развивающихся в настоящее время наук о человеке, включающая, с одной стороны, такие фундаментальные исследовательские направления, как общая психология и психология личности, социальная и кросскультурная психология, когнитивная психология и психофизиология, экономическая психология и психология принятия решения, а с другой – такие практико-ориентированные направления, как психологическая диагностика, индивидуальное и семейное психологическое консультирование, психоанализ, организационная психология. Все эти направления развиваются в департаменте ведущими российскими психологами, для которых выбор психологии стал выбором не только профессии, но и судьбы.
Яковлева А. Ю., Царьков И. Н., Коссов В. В. и др.
М.: Издательский дом НИУ ВШЭ, 2025.
Gorin A., Kuznetsova E., Kislov A. et al.
Frontiers in Human Neuroscience. 2025. Vol. 19. P. 1-15.
В кн.: Субъективное благополучие сотрудника в организации. СПб.: Издательско-полиграфическая ассоциация высших учебных заведений, 2025. Гл. 5. С. 103-127.
Ivanova M., Germanova K., Petelin D. et al.
Biorxiv. 005140. Cold Spring Harbor Laboratory, 2024
Лекция состоится по адресу: Армянский пер. 4, строение 2, ауд. 205
Если Вы не являетесь студентом или сотрудником НИУ ВШЭ, пожалуйста, обязательно зарегистрируйтесь по ссылке
Abstract:
Psychological studies of cognitive development are often conducted without regard for the interplay between the cognitive activities of individuals and the cultural histories of communities. In my talk, I illustrate a heuristic research framework that illuminates this interplay through studies drawn from a program of work conducted in a remote Mountain Ok community in Papua New Guinea, the Oksapmin.
Traditionally, the Oksapmin like their neighboring groups use a 27-body part counting system to represent quantity. Over four periods of fieldwork that stretch 35 years, I trace the shifting form of the system and the shifting functions it serves as it is reproduced and altered in shifting collective practices of daily life. Though the focus of the talk is on the Oksapmin case, I point to ways that the framework is useful for understanding the dynamics of culture-cognition relations more generally.
Geoffrey Saxe is a Professor of the Graduate School at UC Berkeley. His research has focused on learning/development processes in varied settings—elementary and middle school classrooms in the United States, remote settings in Papua New Guinea, urban/rural areas of Northeastern Brazil, family practices involving numerical activities in the lives of toddlers in New York. He has been awarded grants from the National Science Foundation, the Spencer Foundation, and the Institute of Education Sciences. He has received fellowships as a visiting scholar at the Center for Advanced Study in the Behavioral Sciences at Stanford University and Rockefeller’s Bellagio Center in Italy. His books and monographs include Social Processes in Early Number Development (with S. Guberman and M. Gearhart, 1987), Culture and Cognitive Development: Studies in Mathematical Understanding (1991), Cultural Development of Mathematical Ideas: Papua New Guinea studies (2012). His most recent book, Cultural Development of Mathematical Ideas, received most outstanding book awards from the American Psychological Association (2015), the American Anthropological Association (2014), and the Cognitive Development Society (2013), and he received a Presidential citation from the American Educational
Research Association for his research on culture-cognition relations (2010). He is past Editor of the journal, Human Development, and he is past-President of the Jean Piaget Society for the Study of Knowledge and Development. He has been an elected member of the United States National Academy of Education since 2005.